Het succesverhaal van Acda & De Munnik begint op de auditie-zaterdag van de Amsterdamse Kleinkunstacademie. Bij binnenkomstzag Thomas Acda een lange slungel shag rokend op de gang staan, in een bruine pyjamabroek. De lange slungel bleek Paul deMunnik te heten, daar kwam 'ie achter toen Paul doorkreeg dat er iemand raar naar zijn broek stond te kijken. "Ja, ze vroegenof je een broek aan kon doen waarin ze je knieën konden zien," verweerde Paul zich. Zijn dunne maillotje liet twee enormepuntknieën zien. "Nou, dat is dan alvast gelukt," was Thomas' commentaar, "En je kunt meteen door naar de audities voor Robin Hood!".

Na de ontmoeting hebben ze elkaar een jaar lang gepasseerd in de gang, aangezien Thomas de keuze maakte naar de toneelschool te gaan, terwijl Paul aan de Kleinkunstacademie begon. Af en toe komen ze elkaar in de kelder van de school tegen, bij de vleugel die daar opgesteld staat. Soms zat Paul daar en dan moest Thomas zingen. Of dansen. Als hij maar niet op de piano wilde spelen. Die was van Paul.

Toen Thomas de overstap maakte van Toneelschool naar de Kleinskunstacademie kwam hij bij Paul in de klas en begonnen ze samen programmaatjes te maken. Waarom Zweeg Sam? was de eerste gezamenlijke productie.In 1993 krijgen Paul en Thomas de Pisuisse-prijs toegewezen voor hun aandeel in de afstudeervoorstelling Spectacle Coupe. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een student van de Kleinstkunstacademie vanwege zijn of haar prestaties of vanwege het bewijs dat hij/zij over een opmerkelijke theaterpersoonlijkheid beschikt. In '93 wordt de prijs voor het eerst uitgereikt aan een duo; aan Thomas Acda en Paul de Munnik.Het duurt tot 1995 eer Paul en Thomas opnieuw samen in een kleinkunstprogramma staan. Niet helemaal samen, aangezien ze muzikale hulp krijgen van 'de man in het donker', snarenwonder David Middelhoff. Met zijn drieën maken zij Zwerf'On, het eerste van drie programma's over de dichter en de pianist.

De directeur van de Kleinkunstacademie, Ruut Weissman, neemt het op zich om Acda & De Munnik te regisseren. De liedjes die in Zwerf'On zitten maken indruk op het publiek. Dat valt platenmaatschappij Sony Music ook op. Zij nodigen Acda & De Munnik uit om een demo te sturen. Bij gebrek aan een demo, beslissen zij zelf naar het kantoor van Sony te gaan om daar te laten horen wat ze kunnen. Dat korte optreden maakt indruk en de heren mogen een plaat opnemen.

Op 10 februari 1997 komt het titelloze debuutalbum uit. Aanvankelijk onopgemerkt voor pers en publiek. Een klein jaar later zijn er toch al zo'n 40.000 exemplaren geruisloos over de toonbank gegaan.Als in mei 1998 de single Niet Of Nooit Geweest uitkomt, blijkt dat aanleiding te zijn voor een ware hype. In no time is de single te vinden op de eerste plaats van de Cyber Top 50 van Radio 3. Overige hitlijsten volgden spoedig.Ondertussen gaat ook het tweede theaterprogramma Life Is What Happens To You While You're Busy Making Other Plans -John Lennon in première. Nooit is een titel zo op zijn plaats geweest als voor ons duo op dat moment…Mede door het muzikale succes van Acda & De Munnik stromen de theaters vol en is elke voorstelling in een mum van tijd uitverkocht.De zomer van '98 mag zonder meer "de zomer van Niet Of Nooit Geweest" genoemd worden. Acda & De Munnik hebben een ware zomerhit te pakken…

De debuut-CD Acda & De Munnik bereikt de top van de albumlijsten, wat toch opmerkelijk genoemd mag worden, aangezien Niet Of Nooit Geweest er niet eens op staat. Hitlijstkenners merken op dat Acda & De Munnik een record te pakken hebben. Niet eerder heeft een plaat zolang in de hitlijst gestaan voor het de eerste plaats bereikte. Dat je het maar even weet!De single en de eerste CD bereiken allebei de gouden en platina status. Het mag duidelijk zijn dat Nederland in ban is van de muzikale theatermakers. Als wordt aangekondigd dat de tweede CD in aantocht is, kijken steeds meer mensen vol verwachting uit naar dat album.Op 9 september 1998 komt dit tweede album, Naar Huis, dan ook daadwerkelijk uit. De successtory herhaalt zich. Nog voor het album in de winkel ligt, zijn er al 60.000 van verkocht (!). Goed voor een gouden plaat. Ter gelegenheid van het tweede album besluiten Thomas en Paul een korte concerttour te doen. Door de theaters, uiteraard. Tijdens deze tour, die Op Voorraad wordt genoemd, worden ze begeleid door de muzikanten die ook meespelen op de CD's: David Middelhoff, Diederik van Vleuten en Kasper van Kooten.

Hierna gaat de hype wat liggen en gaan de heren verder waar ze gebleven waren: met het spelen van hun tweede programma in de theaters. Vanzelfsprekend zijn de optredens zonder uitzondering uitverkocht en is de aanhang groot.In 1999 komt de succesvolle CD Op Voorraad Live uit, een registratie van de concerttour. Bij deze CD zit een bonusalbum (In De Orangerie) waar enkele nieuwe liedjes worden afgewisseld met bestaande liedjes in een nieuw jasje. Mondharpgoeroe Jean 'Toots' Thielemans is één van de gastmuzikanten op de bonus-CD.Het muzikale succes brengt de heren ook in de Rotterdamse poptempel Ahoy, waar ze samen met De Dijk en Van Dik Hout een concert geven voor een uitverkochte (10.000 man!!!) zaal. Deze avond was ook het afscheid van drummer Kasper van Kooten, die ervoor koos zich te richten op zijn andere carrières, acteren en presenteren. Dave van Beek (die ook drummer van Karin Bloemen is) zal bij gelegenheid zijn plaats innemen.

Op 3 november 2000 gaat het derde theaterprogramma It's Only Cabaret But I Like It (het laatste deel van de trilogie) in première. Tegelijkertijd komt het derde studio-album, Hier Zijn, uit. Wederom is de muziek van het theaterprogramma op de CD terug te vinden.Ook nu weer uitverkochte zalen voor het theaterprogramma en een gouden en platina plaat voor de CD.Voorjaar 2001 treden Acda & De Munnik maar liefst zeven keer op in het Walhalla van de kleinkunst: Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Vijf keer met band en gasten onder de noemer Op Voorraad II en later nog twee keer met het programma It's Only Cabaret But I Like It.

In maart 2002 zullen de dichter en de pianist met het programma Trilogie hun rondgang langs de theaters op waardige manier beëindigen. Hierna kwam het album Groeten Uit Maaiveld om de hoek kijken. Dit album is het nieuwste pronkstuk van de heren en is opgenomen met hulp van David Middelhoff, Dave van Beek en JB Meyers. Hierop staan 13 tracks, track 13 is een zogenaamde Hidden Track, tot stand gekomen tijdens een potje flipperen. Zo zie je maar weer dat het allemaal zo moeilijk niet hoeft te zijn..Om het nieuwe album te promoten zijn de heren 24 keer op verschillende podia te zien geweest, onder andere De Vest in Alkmaar, waar zij hun tour begonnen en Paradiso in Amsterdam, waar zij op 6 maart(de verjaardag van Thomas Acda) de tour afsloten met een waanzinnig optreden.

In seizoen 2004-2005 deden zij de zalen aan met Ren Lenny Ren, een heuse rock-opera. Deze rockcomedy gaat over de angst te verliezen wat je hebt en de moed die nodig is om daarmee om te gaan. Zelf omschrijven Thomas en Paul de grove lijn als volgt:
"Twee succesvolle liedjesschrijvers zijn door roem, geld en omgeving naar hun eigen gevoel 'fantastische bedriegers' geworden. Als ze via het schrijven voor de aankomende ster Lenny de kans krijgen al deze beperkingen te laten varen, vinden ze opnieuw de onbevangenheid die ze hadden in het allereerste begin. Nu kunnen ze weer waarachtig 'met een rugzak de wereld in' en zelfs in 'mateloze verliefdheid ten onder gaan'. In illusie en ambitie. Op het moment dat ze zich echt hierin verliezen, verliezen ze alles wat ze hebben."

In 2006 is het weer tijd voor muziek. De heren Acda en de Munnik maken weer een vertrouwd tourtje langs een beperkt aantal theater- en popzalen. In het jaar dat ze 10 jaar als Acda en De Munnik op de planken staan, zullen ze met hun eigen band, bestaande uit David Middelhoff, Dave van Beek en JB Meijers, een greep doen uit hun repertoire, onder de titel "Op Voorraad III, Jaren ver van hier". Oud en nieuw. De grote hits en de liedjes die altijd overgeslagen worden. De luisterliedjes, en de nummers die erom schreeuwen meegezongen te worden. Acda en De Munnik zoals velen hen het liefste zien. Rommelig, melig soms, maar altijd elk liedje alsof het het laatste liedje van de avond is.