Ren Lenny Ren

Door: Nathalie van Eck

Gewaagd is de stap van Acda en de Munnik om eens een andere weg in te slaan met deze rockcomedy. Even niet meer voldoen aan het beeld dat het publiek van ze verwacht, maar de succesformule loslaten en iets anders uitproberen: daar moet je moedig voor zijn. En daar gaat Ren Lenny Ren onder meer over: bang zijn te verliezen wat je hebt en de moed vinden om daarmee om te gaan. Herkenbaar voor het publiek, want vraagt niet iedereen zich wel eens af "Is dit het nou?" of "Wat moet ik met mijn leven?"

Thomas Acda en de Paul Munnik waren vast al een tijd bezig zich voor te bereiden op deze stap, want op de cd Groeten uit Maaiveld stonden al nummers die de voorzet gaven voor deze rockcomedy. De heren moesten er zelf alleen nog een goed verhaal omheen bedenken en de Liedjes voor Lenny uitbrengen. En over dat verhaal hebben ze misschien te licht gedacht.

Rockt
Sowieso heeft het stuk even nodig om op gang te komen en iedereen te introduceren, want mijn god, konden die twee cabaretiers het niet met wat minder achterban af!? In totaal staan er dertien mensen op het toneel. Dan tel ik ook de band mee, die een perfecte rol vervult in dit stuk. Het rockt echt enorm en de liedjes van de cd liggen toch ineens prettiger in het gehoor en zijn beter verteerbaar met het verhaal erbij.

Rocksoap
Thomas en Paul spelen 'zichzelf' in het stuk, twee succesvolle liedjesschrijvers die volgens hun manager in een impasse zitten. Daarom wordt Lenny geïntroduceerd, een jongen van niks die het moet gaan maken. Thomas en Paul moeten de liedjes voor deze groeiende ster schrijven en daardoor komen ze terecht in een wereld van illusie en ambitie. Lenny gaat het maken met zijn achtergrondzangeressen en gaat er vandoor met de vriendin van Paul. En dan is er ook nog die roddeljournalist. Je zou bijna zweren dat je naar een rocksoap zou kijken.

Raken
Gelukkig wordt het stuk gaandeweg steeds interessanter op psychologisch niveau en weten vooral Acda en de Munnik, die nu eens niet op de voorgrond blijven staan, je te raken. De mannen zijn bang te verliezen, bang om op te bouwen, te klimmen naar de top om vervolgens misschien weer naar beneden te donderen. Ze weten het publiek met de juiste blikken en liedjes kippenvel te bezorgen. En eigenlijk door simpelweg zichzelf te blijven, scoren ze het best. De overige acteurs doen te veel hun best een serieuze karikatuur neer te zetten. Vooral Lenny zelf (Ross Curry) zorgt wel eens voor kromme tenen. De personages weten niet goed genoeg te overtuigen en je mee te nemen in hun 'versie' van het verhaal.

Oude draad
Voor een comedy is Ren Lenny Ren te serieus gebracht en hoewel Acda en de Munnik een behoorlijke vinger in de pap hebben gehad, zijn zelfs de teksten zo nu en dan te poëtisch en zweverig voor hun doen. Maar eerlijk is eerlijk: uiteindelijk raakt het stuk je wel. Acda en Munnik laten zien dat ze meer kunnen dan alleen maar de grappenmakers uithangen en liedjes zingen. Als ze deze koers willen doorzetten, zullen ze nog wel behoorlijk kritisch naar de verhaallijnen moeten kijken. En als ze na deze tournee besluiten de oude draad weer op te pakken, is het ook goed. Dit was een moedige stap, maar soms moet je ook durven toegeven dat de stijl van vorige theatershows nog zo slecht niet was.