Na twee jaar komen Acda en de Munnik met een vervolg-cd op hun succesalbum Groeten uit Maaiveld. En het is niet zomaar een vervolg, het is de vervolmaking van de tweeluik. Want samen met Groeten uit Maaiveld is Liedjes van Lenny de basis voor het theaterstuk Ren Lenny ren, de nieuwe rockopera waarmee het populaire duo vanaf 4 november door het land trekt.

Nieuwe koers
Met Liedjes van Lenny varen Acda en de Munnik een nieuwe koers. De door hen veelbezongen Herman is ingeruild voor een nieuwe held: Lenny. Daarnaast klinkt de sound een stuk heftiger. Op de eerste albums waren alleen een gitaar, piano, wat drums en een mondharmonica te horen, nu kan het niet stevig genoeg. De klanken van een piano, drumstel, basgitaar, elektrische gitaar en trompet schallen uit de speakers. Vooral bij de rocknummers ‘Duivel is dood’ en ‘Van de regels en het spel’ is de vernieuwing duidelijk hoorbaar; er speelt een echte band en dat is een welkome verandering.
Gelukkig hebben de zangers niet met alle tradities gebroken. De nadruk ligt nog steeds op meerstemmige samenzang (‘Ik hou van bijna’, ‘Minnaars en verliezers’) en de teksten zijn ouderwets dichterlijk. ‘Oud Verdriet’ en ‘Kleine Man’ mogen bestempeld worden als echte Acda en de Munnik-ballads met een mooie melodielijn.

Thuisopname
De meeste nummers op deze cd zijn niet in een studio opgenomen, maar gewoon bij Paul de Munnik thuis. “We hadden zes maanden in New York kunnen gaan zitten. We zijn vrij succesvol en dan wordt het budget groter. Maar het werd één laptop, drie microfoons en JB Meijers (gitarist/producer) in een klaslokaal bij Pauls huis. We zongen met de oortjes die we ook op het podium in hebben. De plaat is in drie weken opgenomen. Per ongeluk hebben we de juiste keus gemaakt”, zegt Thomas Acda.

Winkelambities
Acda en de Munnik wilden de verkoop van hun nieuwe album niet al te veel aan het lot overlaten. Donderdagavond 16 september waren zij tijdelijk ‘winkelier’ in het Free Record Shop-filiaal aan de Kalverstraat. Thomas en Paul stonden zelf achter de verkoopbalie om de eerste exemplaren van de cd af te rekenen en te signeren.

Must have
Liedjes van Lenny is absoluut een ‘must have’ voor de echte fan. Dertien nummers lang genieten van een Nederlandstalige band die gegroeid is in zijn soort en af en toe durft te rocken. Als je wat dieper in de buidel kan tasten, is er ook in een gelimiteerd digipack. Die versie bevat een bonus-dvd met daarop onder meer beeldmateriaal van de opname van de cd in Studio Zeezicht en de Acda en de Munnik thuisstudio. Dat zijn de pareltjes waar de liefhebber geen genoeg van kan krijgen.

Tekst: Andre van Doorn