Thomas Acda en Paul de Munnik zijn terug op de planken. Als opvolger van deel 1 "Zwerf' on" staan ze nu op de planken met deel 2 "Live is what's happening to you when you're bussy making other plans (vrij naar John Lennon)" oftewel "Deel II". Zoals de naam misschien al doet vermoeden is Deel II een opvolger van Deel I (logisch toch?!). En eigenlijk is dat wel zo. Deel I ging over twee jongens die wilden zwerven. Zwerven naar het einde van de wereld, of in hun geval Muidenberg en Parijs. In Deel II gaan zw al weer wat verder. De diverse zwervingen in hun programma brengen ons van hun jeugd tot Mallorca, en alles wat daartussen te vinden is. Herman leeft weer, de phonotheek word uitgevonden, Wim Richter probeert meer te weten te komen over de definitie van vakantie, we vallen minimaal 3 keer, gras is niet groen, wie is dat mooie meisje dat aan de pleedeur geprikt is, gezellig naar een bruiloft, "Ken ik jou niet ergens van", raad eens, een interessante film, Herman toch dood, Sinterklaas kado's ... en nog veel meer. Als je nu al staat te zwalken, heb ik nog goed nieuws voor je. Je kun na afloop nog een vierde keer vallen ... als je thuis bent. Paul de Munnik is, net als Thomas, afgestudeerd aan de Kleinkunstacademie, en heeft zich in het verleden al menig maal bewezen als het zijn kwaliteiten als muzikant betreft. Thomas Acda is de laatste tijd steeds bekender geworden. O.a. doordat hij iedere week te zien was (en er komt weer een nieuw seizoen!!) in "Dit was het nieuws" waarin hij samen met Raoul Heertje, Harm Edens en 2 BN'ers de actualiteiten op de hak neemt. Daarnaast treed hij ook op met de Comedytrain en heeft vorig jaar met Paul de Munnik een CD uitgebracht die nogal een succes is geworden. En 16 maart j.l. heeft hij de Pall Mall Export Prijs gewonnen. Een prijs uitgereikt voor het meest veelbelovende talent in Nederland. Het geld moet gebruikt worden om de kwaliteiten van de winnaar te versterken. Toen ik Thomas dan ook te spreken kreeg kon ik het niet achterlaten om te vragen hoe hij dat geld gaat gebruiken? "Eigenlijk willen Paul en ik ideeen opdoen voor een derde programma. In het eerste programma wilden we gaan zwerven, maar het kwam er niet van. In het tweede programma willen we dat nog steeds, maar we komen nog niet echt weg. Eigenlijk willen Paul en ik graag naar Amerika, om dat te gebruiken als bron voor ons derde programma." Op 7 mei vind de premiere plaats van het huidige programma Deel II. Is het zo doordat de muziekCD zo is aangeslagen, dat er nu meer muziek in dat programma zal gaan komen? "We blijven theatermakers. Natuurlijk is de muziek de afmaker voor ons, maar de teksten blijven ook belangrijk. De muziek is ook niet iets wat mensen in de theaters verwachten. Het is een soort Rock / Pop combinatie." En wat een hoop mensen toch wel willen weten: Komen er weer nieuwe CD's? "Op 8 mei is de premiere van dit programma, daarna is het programma dus af, dan is er ook meer tijd voor andere projecten en 1 daarvan is een nieuwe CD, we duiken vanaf dat moment ook weer de studio's in." Beide heren worden tijdens de voorstelling begeleid door David Middelhof, basgitarist.

Een vreemde eend in de bijt is dat ik hierboven ook spreek over live-opnames voor extra tracks voor CD singles. Binnenkort komt er namelijk een nieuwe release van een nummer op CD single: " ". Verder staan er op deze CD ook nog wat livenummers, opgenomen in Toomler, onder het wakend oog van 120 man publiek en o.a. Diederik van Vleuten. Iedereen dit deze kans nog een keer krijgt ... DOEN! Tijdens zo'n avond is het de bedoeling dat het gezellig klinkt en gezellig word. En gezellig was het. Het was een wanhoop voor de technici. Maar dan hadden ze maar een vak moeten leren. Thomas Acda koos ervoor om gedurende een set een nummer van Al Jarou te vertolken. Paul de Munnik liet een brande kaars in de openstaande piano vallen, Diederik verkoos dit moment om zijn schoenen uit te doen en David Middelhof vond dat er ook wel wat gejammed kon worden. Om af te sluiten met de magische woorden van Thomas Acda, halverwege de set "We waren van plan om het nieuwe programma 'Kotsen op de eerste rij' te noemen, maar Paul had wel gelijk toen hij zei dat het niet leuk is om de laatste grap al weg te geven!"

Tekst: Patrick
Bron: Cabaretophetnet.nl