Inhoud:
Voorjaar 2002 speelden Thomas Acda en Paul de Munnik in het Nieuwe Luxortheater in Rotterdam de theatervoorstelling Trilogie. De VARA televisie zond in 2002 een compilatie van deze theatervoorstelling uit onder de titel ‘Geknipt voor TV’. Deze compilatie is nu ook op DVD verschenen.

De voorstellingen van het populaire theaterduo bestaan uit een afwisseling van sketches en liedjes. Het grote publiek ontdekte dit duo in 1998 door de hit Niet Of Nooit Geweest van het muziekalbum Naar Huis. Doordat de liedjes uit de shows los van de show op CD werden uitgegeven, werd het duo bekender als popsterren dan als muziektheatermakers. Een jaar eerder was in een beperkte oplage het album Zwerf’On verschenen met onder andere het nummer Als Het Vuur Gedoofd Is. Na het album Naar Huis verscheen in 1999 het dubbelalbum Op Voorraad Live, een registratie van hun gelijknamige theaterprogramma. Uiteindelijk werden er drie theaterprogramma's met bijgaande albums gemaakt, die gezamenlijk een drieluik vormden. In het voorjaar van 2002 bundelden Acda en De Munnik deze drie shows in één afsluitend programma: Trilogie. Met daarbij de mededeling dat ze daarna iets heel anders wilden gaan doen...

Bespreking toegepaste techniek:

Beeld:
Het voorstellingen zijn voor televisie in breedbeeld (1.78:1) vastgelegd. Voor de regie tekende Ruut Weissman. De registratie is rustig, waarbij op de juiste momenten wordt ingezoomd op de het duo of het totale toneel wordt weergegeven. De beeldkwaliteit van de transfer is zeer goed. Het beeld oogt mooi scherp met een goed detailniveau. Ook het contrast en het zwartniveau zijn prima. Het zwart is solide, details zijn bij de donkere scènes goed. De kleuren van het decor en de belichting worden netjes weergegeven. Het beeld is vrij van ongerechtigheden, er zijn geen beschadigingen van het beeldmateriaal geconstateerd. Filmgrain is niet aanwezig. Compressiefouten zijn ook niet waargenomen. Een nette transfer.

Audio:
Het concert staat met twee geluidstracks op de DVD, een DD5.1 surround track (bitrate 448 kb/s) en een DD2.0 stereo track (bitrate 448 kb/s). De DD5.1 track stelt erg teleur door een fout in de mix. Wanneer de heren hun sketches uitvoeren, dus zonder muziek, is er niets aan de hand. Dialogen zijn goed te volgen, het geluid van het publiek komt bescheiden uit de achterkanalen. Anders wordt het als de muzikanten meespelen en Acda en De Munnik een liedje zingen. De muziek is gelijkelijk gemixt over de beide frontspeakers en de achterspeakers. Dit geeft een onnatuurlijke ruimtelijkheid met een soort echo effect. Daarbij is de muziek ook veel te hard, waardoor de stemmen van Acda en De Munnik, die uit de centerspeaker komen, nauwelijks meer te volgen zijn. Jammer, want verder klinkt deze track wel goed. Er is voldoende laag aanwezig en ook de stereospreiding is verder prima. De stereomix van de DD2.0 track klinkt tijdens de liedjes veel beter. Je kunt dan tenminste de zangstemmen nog gewoon volgen. Wel klinkt deze track toch minder mooi, wat vooral komt doordat de achterkanelen nu niet meedoen. Het LFE .1 kanaal wordt bij de DD5.1 track beperkt voor het laag aangesproken, het meeste laag zit in de hoofdkanalen.

Ondertitels:
Er is geen ondertiteling beschikbaar.
Menu's en extra's:

De menu’s zijn 4x3 plaatjes met het geroezemoes van het publiek als achtergrondgeluid (DD5.0 – 448 kb/s). Op de DVD staan geen extra’s. Via het menu heb je wel de keuze uit:
- hele voorstelling, dan wordt de hele show als geheel afgespeeld;
- geknipt voor TV, dan kun je kiezen voor een bepaald liedje of sketch uit één van de drie delen;
- liedjes door elkaar, waarbij alleen de liedjes in een willekeurige worden gespeeld.

Conclusie:
Dit is een DVD met goede beeldkwaliteit maar een wat teleurstellende geluidskwaliteit. Bij de DD5.1 track klinken de liedjes onnatuurlijk met een grote galm en zijn de zangstemmen van Acda en De Munnik nauwelijks meer te volgen. De DD2.0 klinkt wat dat betreft beter maar mist dan wel de ruimtelijkheid. De DVD bevat een bijna 2 uur durende compilatie van de theatershow Trilogie van het populaire muziektheaterduo Acda en De Munnik, zoals die door de VARA televisie onder de titel Geknipt voor U in 2002 is uitgezonden. En dat is bijna twee uur genieten, luisteren, lachen en soms meezingen met een enthousiast spelend duo.